Uiterst beperkte interesse voor extra vreemde taal in secundaire scholen

Door Annabel Tavernier op 16 oktober 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs, Secundair onderwijs, Taal

Op twee uitzonderingen na kiezen secundaire scholen enkel om Spaans aan te bieden als vierde taal in het secundair onderwijs. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annabel Tavernier (N-VA) opvroeg bij Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).

Enkel Spaans als vierde taal

Sinds het schooljaar 2014-2015 is het voor secundaire scholen mogelijk om elke andere levende vreemde taal dan het Frans, Engels of Duits aan te bieden als algemeen vak. Maar in de praktijk wordt hoofdzakelijk enkel Spaans aangeboden. Vorig schooljaar verdiepten zo’n 3.300 leerlingen zich in de Spaanse taal. Daarnaast boden twee scholen Italiaanse les aan, goed voor 25 leerlingen.

In het verleden, tijdens het schooljaar 2014-2015, was er één school die Chinees aanbood, voor twee leerlingen, maar dat was eenmalig. Sindsdien bieden scholen in Vlaanderen nog enkel Italiaans en Spaans als vierde taal aan. Al gaat het aandeel van leerlingen die Italiaans volgen in dalende lijn en blijkt vooral het Spaans te domineren als vierde taal.

Focus op Frans, Engels en Duits, naast het Nederlands

“De N-VA is nooit een grote voorstander geweest van de uitbreiding van het aantal talen dat als vierde taal kan aangeboden worden”, zegt Annabel Tavernier. “Wij vonden dat het bestaand aanbod volstond en vermoedden dat er weinig interesse zou zijn voor andere vreemde talen. De cijfers geven ons gelijk. Het is zelfs positief om vast te stellen dat de scholen hun kostbare lestijden gebruiken om te focussen op de kern, met name kwalitatief Frans, Engels en Duits, naast een uitmuntend Nederlands.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is